aleatoire
The National Classic Tour 2000
[ voorstelling ][ het traject ][ lijst van de deelnemers ][ foto's ]
Het traject...

Vrijdag 13.10.
Kortenberg - Luxemburg

Het start werd gegeven bij Porsche Import te Kortenberg vanwaar de concurrenten zich naar Zolder begaven voor een eerste Regulariteitstest op de omloop.
Drie ploegen kwamen hier op de voorgrond dank zij hun mooie resultaten want
Chalot-Thirionet (Jaguar XK 150), “Liège”-“Rome” (MG TB) en Visart-Hooricks (Porsche 912 Targa) bekwamen slechts 1 strafpunt.

Een RT te Mortroux, gewonnen door
Schrauwen-Schrauwen op een Austin Healey, beeindigden de voormiddag vooraleer zich naar de Afdamming van de Gileppe te begeven voor een sympathieke lunch in de panoramische toren.

Tijd voor de concurrenten om het buffet alle eer aan te doen en zich dan naar Francorchamps te begeven waar de organisators de omloop gesloten hadden voor deze gelegenheid.
Bij deze RT en na 5 ronden op de omloop waren het de ploegen
D’ieteren-Casse (Porsche 356 Speedster), Lalmand-Manset (Porsche 356) Leens-Farcy (Austin Mini Cooper S) en Flament-Van Milders (Austin Healey MK III) die boven iedereen uitstaken.

Met een mooie verbinding werden de concurrenten, via onze Ardennen, naar Luxemburg geleidt waar een Regulariteitstest georganiseerd werd in Lieler.
Deze was zeer technisch en na enkele verassingen weren het
Boes-Van den Dijck (MGB), Lalmand-Manset en Schrauwen-Schrauwen die het best geplaats waren.

Het avondmaal in het Hotel Intercontinental wasdoor de concurrenten zeer gewaardeerd. Zij gingen echter vroeg gingen slapen , aangezien het programma van de volgende dag zeer zwaar was.

Zaterdag 14.10.
Luxemburg - Antwerpen

Mist overdekte het Groothertogdom Luxemburg als de eerste wagen om 07u 30 vertrok.
Een eerste RT werd georganiseerd op de Omloop van Goodyear/Dunlop te Colmarberg en het beeld van oude voertuigen in de mist verwerkte emoties bij de concurrenten en de volgers van de rally.
De beste resultaten werden behaald door :
Boes-Van Den Dijck (MGB) Engels-Engels (Triumph TR 3) en Libens-Libens (Lotus Elan).

De tijd van een tweetal “passo dobles” op de glijbaan van het Centrum voor Opleiding van Bestuurders en de concurrenten namen opnieuw de baan naar België waar een nieuwe RT hen opwachte in het Bos van Anlier.

Nadien ging het naar Vresse sur Semois via Bouillon, Corbion en Poupehan.
De zon “pompte” de mis weg over de mooie Semoisvallei die schitterde in de mooiste herfstkleuren.

De voormiddag werd getekend door de opgave van de ploeg
Chalot-Thirionet en door een fout van Lalmand-Manset die een groote achterstand opliepen in de RT van het Bos van Anlier en zich zo midden in het klassement bevonden bij de middagpauze.

De lunch van de middag, samen met de reuzen van Han sur Lesse aan de uitgang van de Grot, ging door een een Ardense sfeer met veel hartelijkheid en op de tonen van straatorgelmuziek. Nadien vertrokken de deelnemers naar Antwerpen, de langste halve-etappe van de rally.

In de RT van Buissonville behaalden
De Beil-Dumon (Jaguar XK 120) en Boes-Van Den Dijck (MGB) de beste uitslagen, onmiddellijk gevolgd door Holvoet-Vermeersch op het kleinste “parel” uit het peloton, de Toyota Sport 800 uit 1965.
Zondag 15.10.
Antwerpen - Knokke Zoute

Opnieuw vertrek in de mist via de autobaan naar Gent en Merelbeke vooraleer de “Vlaamse Ardennen” te bereiken langs de kant van het Kluisberg waar een zeer mooie RT diende ingekort te worden door wegeniswerken.
Nadien ging het naar “De Marquette” in de omgeving van Kortrijk waar een lunch van grote klasse kon gebruikt worden, de naam van dit restaurant waardig.

De namiddag werg getekend door twee zeer mooie RT’s in de omgeving van Iper, via de Kemmelberg, om het vliegveld van Ursel te bereiken voor de laatste RT van de rally.
De plaatsen werden doorheengeschud en de concurrenten bereikten rond 16u30 het podium dat door de Organisators opgericht werd op Albertplaats, daar waar het goed is zich te tonen in Het Zoute.

Andere bijzonderheid aan deze rally is dat er gebruik werd gemaakt van de “Liège Rallytimer”, een elektronische chronometrage door middel van informatica ”chips” die alle inlichtingen van de wagen bevatten en die integraal deel uitmaken van het controleboekje van elk bemaning.

Een sympathiek en zeer emotievolle prijsuitreiking van deze eerste uitgave sloot de avond af waarin iedereen beloofde opnieuw van de partij te zijn in 2001.

De organisators kunnen reeds het werk voor 2001 aanvatten want er zal “nog beter” dienen gewerkt te worden, wat naar ieders zeggen, niet gemakkelijk zal zijn.

Na de twee RT op de weg werd dan ook het algemeen klassement op de baan na de eerste dag duidelijk :

1. Boes - Van Den Dijck
MGB • 11,70 punten

2. Lalmand - Manset
Porsche 356 • 12,20 punten

3. Schrauwen - Schrauwen
Austin Healey • 17,10 punten

4. Chalot - Thirionet
Jaguar XK 150 • 17,40 punten

5. Van den Hende - Baert
Ford Cortina Lotus • 18,20 punten
Klassement na de rit Luxemburg - Antwerpen :



1. Boes - Van Den Dijck
MG B • 22,10 punten

2. Schrauwen - Schrauwen
Austin Healey 100/6 • 26,79 punten

3. Hacquin - Delferrier
Alfa Roméo Guiletta • 34,20 punten

4. Leens - Farcy
Austin Cooper S • 40,95 punten

5. Engels - Engels
Triumph TR3 • 41,30 punten
Eindklassement :




1. Boes - Van Den Dijck
MGB 1968 • 28,60 punten

2. Schrauwen - Schrauwen
Austin Healey 1957 • 29,07 punten

3. Hacquin – Delferrier
Alfa Roméo 1957 • 39,33 punten

4. Leens - Farcy
Austin Cooper S 1965 • 45,50 punten

5. “Roma - Liegi”
MG TA 1936 • 54,00 punten

6. Grisay - Estenne
BMW 319/328 1935 • 56,00 punten

7. Van den Hende - Baert
Ford Cortina Lotus 1965 • 59,80 punten

8. D’Ieteren - Casse
Porsche 356 Speedster 1958 • 60,80 punten

9. Engels - Engels
Triumph TR 3 1959 • 65,49 punten

10.Van Praag - Schroyen
Bentley MK VI 1949 • 65,66 punten


©